EUROAVIA RZESZÓW

EA-01 "BEKA-S"

Samolot przygotowany na zawody SAE Aero Design West 2023

Konstrukcja

Wymiary

Samolot zaprojektowany z myślą o minimalizacji oporu aerodynamicznego i maksymalizacji prędkości lotu. Rozpiętość skrzydeł wynosi 0,91 m a długość kadłuba 0,62 m.

Ładunek

Konstrukcja pozwala na przenoszenie ładunku o masie do 1,5 kg, przy masie własnej wynoszącej jedynie 0,99 kg. Przenoszonym ładunkiem było pudełko od pizzy.

Napęd

Napędzany jest silnikiem T-Motor AT2814-1050 z zamontowanym śmigłem APC 13"x6.5", które zapewnia wystarczający ciąg, by wystartować z 2.5m pasa startowego.

Zdjęcie przedstawia start modelu EA-01 BEKA-S z 2,5m rampy.
Zdjęcie przedstawia dwóch głównych konstruktorów K.N EUROAVIA Rzeszów, ustawiających model do lotu na zawodach
Zdjęcie przedstawia dwóch studentów K.N. EUROAVIA Rzeszów na zawodach SAE Aero Design WEST 2023, którzy sprawdzają stan modelu EA-01 BEKA-S po transporcie do Stanów Zjednoczonych

Model samolotu opracowano zgodnie z wymaganiami SAE Aero Design 2023, m.in. ograniczeniami mocy napędu i rozpiętości skrzydeł. Po analizie kilku układów wybrano latające skrzydło ze względu na niższe opory i lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Dobór konfiguracji i analizy aerodynamiczne wsparto symulacjami CFD.

Projekt naszego samolotu opiera się na innowacyjnej konstrukcji z materiałów kompozytowych, takich jak włókna węglowe Carboweave i pianka Rohacell.

Użycie struktury typu "sandwich" z rdzeniem z pianki Rohacell pozwala na połączenie niskiej masy z wysoką wytrzymałością. Taka technologia, sprawdzona w naszych poprzednich projektach, zapewnia optymalne osiągi.

Laminowanie skrzydeł i kadłuba wykonano w technologii próżniowej, rozpoczynając od precyzyjnie frezowanych form. Proces produkcji, oparty na strategicznym wzmocnieniu laminatów, pozwolił na uzyskanie wytrzymałej i lekkiej konstrukcji.

W trakcie realizacji projektu prowadzono systematyczną dokumentację techniczną obejmującą kolejne etapy prac projektowych i analitycznych. Zestawienie tych materiałów, po ich uszczegółowieniu i uporządkowaniu, zostało opracowane jako finalny raport techniczny.

Po ukończeniu modelu, zespół przeprowadził szereg testów takich jak finalną optymalizację aerodynamiczną czy testy wytrzymałościowe. Przygotowaliśmy samolot do transportu na zawody SAE Aero Design 2023 WEST, organizując logistykę oraz ostatnie oporawki.

Zdjęcie pokazujące szklaną przezroczystą statuetkę, która była nagrodą za zajęcie 3 miejsca w zawodach SAE Aero Design West 2023

SAE Aero Design 2023

3. miejsce w kategorii mission preformance w klasie „micro” 4. miejsce w klasyfikacji generalnej w klasie „micro”

Przejdź do treści