Wracamy z USA z 3 medalami!

         SAE Aero Design to seria największych zawodów dla studentów lotnictwa na świecie, współorganizowana przez firmę Lockheed Martin. Odbywają się one w dwóch edycjach- wschodniej i zachodniej w Stanach Zjednoczonych. Bierze w nich udział 75 drużyn reprezentujących uczelnie z całego świata- w tym roku obecni byli przedstawiciele z Ameryki Południowej, Azji, Europy, Afryki, a przede wszystkim Ameryki Północnej. Zawody składają się z 3 kategorii: micro, regular oraz advance. Nasza drużyna zdecydowała się wystartować w dwóch z nich:

-debiut w klasie micro, w której najważniejszym kryterium było zbudowanie samolotu mieszczącego się do skrzyni o określonych wymiarach oraz jak największy stosunek masy podniesionego ładunku do masy własnej;

-regular, która polegała na zbudowaniu samolotu zdolnego przenieść jak największą ilość piłeczek tenisowych (pasażerów) wraz z dodatkowym obciążeniem (bagażem). Ograniczeniem był limit mocy silnika (1000 wat), dystans do startu oraz rozpiętość skrzydeł (3.6 metra). Bardzo ważnym elementem jest także wykonanie bezawaryjnych lotów i ich wysoka powtarzalność- punktowane w każdym przelocie.

        Zawody odbywały się w dniach 9-11 marca w Lakeland na Florydzie i poprzedzone były przygotowaniem konstrukcji do panujących na miejscu warunków oraz próbnymi oblotami na lotnisku zapasowym.

               

         Pierwszy dzień zaczęliśmy wcześnie- przed 7 rano zaczęliśmy zmagania z inspekcją sprawdzającą zgodność z regulaminem zawodów oraz stworzoną blisko dwa miesiące wcześniej dokumentacją techniczną obu konstrukcji. Raport ten opisuje proces projektowania, optymalizacji, analiz aerodynamicznych, trójwymiarowego modelowania komputerowego, budowy i testów naszych samolotów. Następnie przeprowadziliśmy prezentacje przed 4 specjalistami z firmy Lockheed Martin. Nasze modele spotkały się z dużym uznaniem komisji, a także sędziów prowadzących inspekcję i współzawodników. Otrzymaliśmy wiele pochwał dotyczących zastosowanych rozwiązań i dokładności wykonania. Pierwszy dzień zakończyliśmy po jedenastu godzinach pracy.

          Drugi dzień zaczął się równie wcześnie i składał się z 4 lotów w każdej z kategorii. Samolot z kategorii regular w każdej rundzie bezproblemowo wykonał lot z pełnym ładunkiem, co wyróżniało nas spośród innych zespołów. Mniejsza z naszych konstrukcji, wykonana w całości z włókna węglowego, spisała się równie dobrze. Pod koniec pierwszego dnia lotnego zajmowaliśmy 3. Miejsce w kategorii regular i 4. w micro.

        Trzeci, ostatni dzień konkurencji był również bardzo udany. Wykonaliśmy po 3 loty każdym samolotem. Model klasy regular charakteryzował się dużą niezawodnością, nadal latając z maksymalnym ładunkiem. W klasie micro zdecydowaliśmy się pójść na całość i wykonać loty z jeszcze większym obciążeniem, które zaowocowało awansem na drugie miejsce w całych zawodach. Był to dzień pełen wyzwań, analiz, a przede wszystkim ogromnego stresu i nieoczekiwanych zwrotów akcji.

        Ostatecznie w kategorii regular, w każdej z siedmiu rund podnieśliśmy ładunek o masie 13 kilogramów. Zaowocowało to uplasowaniem się na 3. Miejscu za największy podniesiony ładunek oraz, z czego jesteśmy najbardziej dumni, zajęciem 3. Miejsca w klasyfikacji generalnej.

         W kategorii micro, w której zadebiutowaliśmy w tym roku, podnieśliśmy ponad trzykrotność masy własnej. Waga gotowego do lotu samolotu bez ładunku wynosiła jedynie 287 gramów. Dzięki temu zajęliśmy 2. Miejsce za najlepsze właściwości udźwigowe naszego samolotu.

        Warto dodać, że nasza drużyna była najmniejszą wśród startujących na zawodach. Drużyna Euroavii Rzeszów składając się jedynie z 5 osób, nie tylko wystartowała w dwóch kategoriach, ale także w każdej z nich zajęła miejsca na podium. Osobami reprezentującymi Politechnikę Rzeszowską byli: Rafał Muchowski, Michał Jakubowski, Bartosz Kaźmierski, Aleksandra Kwiecień oraz Mateusz Rakieć. Tegoroczne zawody stały na bardzo wysokim poziomie- pierwszy raz wykonano tak dużą ilość rund lotnych (aż 7), a konkurencja była na dużo wyższym poziomie niż w ubiegłych latach bijąc rekordy punktowe. Nasze poświęcenie, determinacja w dążeniu do celu, znakomita organizacja, proces przygotowania, wykonanie konstrukcji na najwyższym poziomie i znakomici piloci zaowocowały wymarzonym sukcesem.

Dziękujemy wszystkim za wsparcie, pomoc i wiarę w nasz projekt!

Galeria zdjęć